MENU

ga 1 pagina terug

THAILAND
16 december 2014 – 15 januari 2015

Na aankomst (om 6.45 uur) op Suvannabhumi in Bangkok staat de familie klaar om ons welkom te heten. Na de begroetingen kunnen we de auto meenemen en rijden we in één keer door naar Jomtien waar we om 9.30 al aankomen bij Siam House.
Strand JomtienIn het Jomtien Complex zijn wat meer gay bars dan twee jaar terug en het ziet er allemaal wel gezellig uit, dus een weekje is hier wel uit te houden. Het strand is dichtbij, dus dat wordt luieren! Deze eerste week besteden we inderdaad veel aan strand, maar gaan 's avonds ook gezellig uit. O.a. naar The Venue, waar iedere avond een perfecte show wordt opgevoerd.
We besteden ook wat tijd aan nieuwe attracties, die er in Pattaya zijn gekomen. Zo gaan we naar Thai Thani, een soort openluchtmuseum vlakbij Nong Nooch Garden. We bezoeken Mimosa, een merkwaardig “dorp” met een muzikale fontein en show; The City of Love. En we gaan naar de “drijvende markt”, die niet drijft, maar voornamelijk uit winkeltjes bestaat voor de toeristen.
Ook gaan we een dag naar de Khao Khaew Open Zoo, die we vanwege de slechte bewegwijzering pas na veel vragen vinden. Deze typisch Thaise dierentuin biedt veel ruimte aan bepaalde diersoorten, maar vreemd is, dat mensen hier de dieren mogen voeren.

Op 24 december vertrekken we uit Jomtien, maar niet nadat we geregeld hebben dat we hier op 3 januari weer terugkomen. Dat is een complete verandering in de oorspronkelijke plannen (Khao Yai, Thap Lan, en andere trips), maar volgens Song is het te koud in Phimai om daar te blijven. Bovendien wil hij uitrusten en het is zijn vakantie, want hij werkt nog. Via Tha Mai komen we in Hat Chalao, waar we al eens eerder hebben overnacht.
Geestenhuis PhimaiDe 25e pikken we de zus van Song op in Tha Mai en rijden we naar Phimai. De tijd in Phimai wordt voornamelijk besteed aan familie-aangelegenheden en -bezoeken en gaat Song veel op bezoek bij zijn (school)vrienden. Ik vermaak me bij het zwembad, lees een paar boeken, bezoek de 8-markt, kijk af en toe via de app op mijn tablet naar de Nederlandse TV en maak een aantal wandelingen. Ik ontdek daardoor dat er toch weer wat nieuwe zaken zijn in Phimai. Een nieuw hotel en een nieuw guesthouse, nieuwe wegen en een compleet nieuwe wijk rond een gerechtsgebouw. Ik maak van alles foto's, om de gegevens van Phimai op de website aan te vullen en te vernieuwen.
Eén dag gaan we naar Dan Kwian, het “pottenbakkersdorp”. Hier zijn we al eens eerder geweest, maar dit keer laten we alle winkeltjes langs de hoofdweg met rust en gaan naar het eigenlijke dorp om ook eens achter de schermen te kijken.

Siam House JomtienZaterdag 3 januari vertrekken we weer naar Jomtien en dat betekent behoorlijk file rijden, want het verkeer richting Bangkok is na nieuwjaar weer zeer intensief. Maar aan het einde van de middag zijn we toch op onze bestemming: Siam House. Nu volgt er weer een week relaxen op het strand. Ik maak ook verscheidene wandelingen, want anders word ik echt te lui. 's Avonds gaan we regelmatig uit naar o.a. Tiffany (Thai 450 baht; farang 800 baht) en nemen we een kijkje in Boyz Town. Ook komen we nog in een nieuw theater, waar net als in Tiffany en Alcazar een show met ladyboys gegeven wordt. Dit theater is groter dan de andere twee en is slechts op 15 minuten loopafstand van het Jomtien Complex. Entree voor deze show: Thai 300 baht; farang 800 baht (of als je eerste rang wilt zitten: 400 en 1000 baht).

11 januari is het strandleven afgelopen en rijden we naar Bangkok om de laatste paar dagen door te brengen. De stad blijft altijd weer opmerkelijk. De eerste avond ontdekken we dat Silom Road is afgesloten voor autoverkeer en nu “Walking Street” is geworden. De overige avonden is dat niet zo, dus dat is waarschijnlijk een wekelijkse aangelegenheid. Wel is duidelijk dat alle kraampjes op de stoepen pas vanaf 19 uur opgebouwd mogen worden en niet al 's middags. We bezoeken dit keer de Wat Saket (Golden Mount).
Tempel BangkokOok neem ik een paar keer een kijkje in het Lumphinipark, waar het 's morgens vroeg een drukte is van alle bewegende en sportende mensen. Leuk om te zien. De laatste dag van de vakantie begint hier een cultureel festival.
Ik bezoek een leuke tentoonstelling in het Arts and Cultural Center en loop via de grote warenhuizen naar de Wat Pathum Wanaram. Deze tempel ligt helemaal ingeklemd tussen de grote winkelcentra en had ik nog nooit bezocht. De tempel is klein, maar erg mooi.
De laatste dag wordt zoals gebruikelijk besteed aan shoppen en om 17 uur ben ik bij MBK, want daar begint een cultureel historische optocht. Via het festival in het Lumphinipark bereik ik dan weer het hotel om van daaruit naar het vliegveld te vertrekken voor de terugreis naar Amsterdam.