MENU

Andere reizen

ga 1 pagina terug

Straat in BangkokTHAILAND van 11 december 2012 tot 10 januari 2013

Deze reis wordt voornamelijk besteed aan familiebezoek, maar toch is er nog tijd geweest voor wat leuke uitstapjes.
Na een paar dagen in Bangkok gaan we de 15e naar Pattaya en nemen onze intrek in Siam House in het Jomtien complex. Het is hier veel rustiger en relaxter dan in het oude Pattaya. Opvallend is wel, dat de hoeveelheid Russische toeristen in de loop der jaren schrikbarend is toegenomen en er zelfs restaurants en hotels zijn, die alleen nog maar alles in het Russisch publiceren. Die mijden we dus zoveel mogelijk, want Russische toeristen hebben een andere opvatting van 'vakantie vieren' dan wij.
In Pattaya is het voornamelijk relaxen op het strand en uitgaan o.a. naar The Venue, waar een hele leuke show te zien is met een uitstekende choreografie. Daar kunnen de grote theaters als Tiffany en Alcazar een voorbeeld aan nemen. Vanuit Pattaya maken we ook een driedaagse trip naar Cambodja. Deze trip staat uitgebreid beschreven op mijn andere website. Na terugkeer blijven we nog een dagje in deze badplaats.

Vrachtwagen met suikerrietOp 22 december gaan we naar Korat en Phimai, waar de meeste tijd besteed wordt met bezoeken aan vrienden en familie en doen we verder alle “dingen die gedaan moeten worden”. 27 december vertrekken we weer voor een paar dagen en rijden we naar Ayuttaya, de oude hoofdstad van Thailand. Hier bezoeken we de Wat Mongkol, de Wat Phra Si Sanphet, de Wat Ratburana en de Wat Mahathat. Het is een hete dag, maar toch kunnen we de meeste zaken lopend af. Je krijgt op zo'n dag een fantastische indruk hoe groot en groots het hier vroeger geweest moet zijn. Vijfentwintig jaar geleden ben ik hier eerder geweest, maar in mijn herinnering was dat wat vervaagd. Deze hernieuwde kennismaking geeft weer een totaal ander beeld. Toen was het onderdeel van een reis (u mag hier even een uurtje kijken!!), nu konden we zelf alle tijd nemen.
Aan het eind van de dag rijden we naar Lopburi, waar we de volgende dag een bezoek brengen aan de Wat Phra Bat Namphu. Vorig jaar konden we hier niet naar toe vanwege de overstromingen. Nu kunnen we onze giften weer doneren. Er wordt nog steeds flink gebouwd op het complex. Met name de tempel is al in een vergevorderd stadium, al vraag ik me wel af hoe lang die bouw nog gaat duren: de tempel is groot en er zijn maar drie mannen aan het werk! Nieuw voor mij was, dat op het terrein ook nog een tempeltje staat waar een voetstap van Boeddha te zien is.

's Avonds zijn we weer terug in Phimai voor weer een aantal dagen 'normale dagelijkse dingen' en natuurlijk Oudjaar, waarop we met de uitgebreide familie eten. 1 januari vertrekken we met broer en schoonzus naar Chantaburi.
Vlag hijsen op schoolHet is razend druk, want iedereen moet weer terug naar huis. Op wegen met één rijstrook gaat men rustig naast elkaar in twee of soms zelfs drie rijen. Op twee rijstroken rijd je dan weer in drie en dan weer in vier rijen. In Thailand weten ze wel hoe ze files moeten verkorten!! Na vele uren rijden komen we weer bij familie en eten daar een hapje.

We rijden door naar Hat Chalao, een badplaats met lange stranden. Na enig zoeken vinden we leuke huisjes in het Suksamran resort. Hat Chalao is als badplaats bij toeristen vrij onbekend, maar aan het aantal hotels en resorts te zien, is het aantal bezoekers behoorlijk. Volgens zeggen komen er veel Thai en Duitsers. In ons resort zitten alleen maar Thai. De volgende morgen gaan we een kijkje nemen op het strand en ook hier zie je weer, dat er op een behoorlijk aantal toeristen wordt gerekend. Zeker de moeite waard om een volgende keer eens wat langer te bezoeken. We rijden naar Lem Sadet waar we het aquarium bezoeken, dat er goed verzorgd uitziet. Na de lunch bij de familie rijden we naar Ban Phe en nemen afscheid van broer en schoonzus.

Eettentje op straatSong en ik steken over naar Koh Samed voor nog een paar dagen relaxen. Koh Samed is nog steeds een natuurpark, maar gezien het toegenomen aantal resorts en de hoeveelheid toeristen kun je eigenlijk alleen maar vaststellen, dat het een toeristenplaats is geworden waar de natuur aardig voor heeft moeten wijken. Toch is er een relaxye sfeer en is het eiland niet te vergelijken met de massa's in Pattaya. Maar een natuurpark? Nee! Waarschijnlijk houdt men het wel zo, want dan kan men entree heffen! We verblijven in een huisje in Le Blanc, een resort aan de noordoostkant van het eiland. We hebben een eigen strandje, dus de komende dagen is het alleen maar relaxen: een beetje strand, een beetje eten, een beetje wandelen, een beetje drinken, een beetje uitgaan. De laatste paar dagen van deze vakantie brengen we nog door in Bangkok. En na een maandje vliegen we weer terug naar Nederland.