MENU

Andere reizen

ga 1 pagina terug

Thailand 2010: 20 maart t/m 23 april

We gaan weer een keertje in de Dynasty Class naar Thailand. Dat betekent: prima eten en uitstekende service. En natuurlijk een goed begin voor de komende weken.
Bayoke SkyWe starten in Bangkok ook meteen maar hoog: de 84e verdieping van Bayoke Sky. Als er niet zo'n smog over de stad zou hangen zou er nog wat te zien zijn; nu ziet alles mistig. De tweede dag begint al minder: we moeten met de bus naar Korat. Ik ben echter door mijn rug gegaan, dus dat wordt een heel probleem met alle bagage. We besluiten dan ook om maar een taxi te nemen. Deze brengt ons in 2,5 uur van hotel naar huisadres voor 2200 baht. Van daaruit rijden we dan met de familie door naar Phimai voor ons vaste verblijf in Phimai Inn. 's Avonds eten we dan in Bai Toei, dat weer op een nieuwe plek staat. Nu zo'n 4 kilometer buiten de stad. het is ontzettend groot en er moet nog heel wat gebeuren voordat het echt af is.

Dinsdag 23 maart gaan we weer naar Korat, want de viering rond Suranari begint vandaag. Aan het eind van de middag is er een grote optocht langs haar standbeeld. Praalwagens, dansgroepen, historische beelden, muziekkorpsen maken van deze optocht een waar feest. Tot slot dansen 190 vrouwen een Thaise dans. Daarna zingt de bekende Thaise zangeres Sunaree en wordt met een fakkel een vuurwerk aangestoken. Dat markeert het begin van de 10 dagen, die jaarlijks aan de heldin van de stad worden gewijd. Er is kermis, een grote markt, er zijn dans- en muziekvoorstellingen en natuurlijk de onvolprezen Thaise humorshows. We komen er verscheidene keren terug om dit feest mee te maken. Het is iedere keer vreselijk druk, maar wel heel gezellig.

De temperatuur is deze eerste dagen erg hoog en ik schat zo rond de 35º. Vrijdag de 26e regent het en keldert de temperatuur zo'n 20º. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Iedereen loopt met dikke jassen, terwijl ik het nog steeds wel aangenaam vind. Gelukkig voor de Thai duurt de “koude” periode niet lang: 1 dag! Die middag rijden we met nog een Thaise vrouw naar een tempel ergens in de bush. Daar zit een monnik die de toekomst kan voorspellen! Dat moet natuurlijk gebeuren. Ik loop wat rond en ondertussen krijgt Song te horen, dat het in de toekomst allemaal goed gaat. Uiteraard niet nadat er een bepaalde ceremonie gevolgd was en de nodige financiën waren overhandigd.....

Ingang Bai Toei restaurantMaandag 29 maart is de officiële opening van restaurant Bai Toei en dat is een groot feest. Ik had een tafel voor 8 personen gereserveerd, één van de 65 tafels!! Nittaya en Ceun Ceun zijn de artiesten die optreden en heel veel succes hebben. Het is een leuke avond die besloten wordt met een band. Maar de Thai zijn dan al vrijwel allemaal naar huis! Tja, het eten was op.

De 31e brengen we ons jaarlijkse bezoek aan de Wihan Pu Tho om te zien hoe de bouw vordert. Het schiet niet echt op, maar toch zijn er weer veranderingen ten opzichte van de vorige keer. Vooral binnen verandert er veel. De ene keer staan er bakken olie om lampen te laten branden, de andere keer kommen om geld in te gooien. Steeds zijn er weer andere manieren om bezoekers hun bijdragen te laten leveren. De monnik zelf staat in de steigers, want hij krijgt een laag goudverf.
We rijden door naar Khao Yai en komen in Ruenmai Ngam Resort. We blijven hier twee dagen om een tocht door het gebied te maken.

2 april rijden we naar Ban Samrit, een dorpje in de buurt waar het slagveld geweest zou zijn waar Suranari de Laotianen heeft verslagen. Vroeger stonden hier twee beeldengroepen en een klein kapelletje, nu is het een groot complex geworden.

4 april rijden we naar Lopburi voor ons bezoek aan de Wat Prabat Namphu. Hier doneren we weer 8000 baht en zien dat er voor patiënten een nieuwe recreatieruimte is gebouwd. Ook de andere nieuwbouw schiet aardig op. Omdat het vandaag zondag is, is de monnik die deze tempel opgericht heeft, Phra Udom, ook aanwezig. We mogen bij hem binnen en gaan met hem op de foto.
We rijden door naar Bangkok omdat we de volgende dag vrienden van het vliegveld moeten halen. We overwegen een overnachting in het Novotel (speciale prijs: 5.685 baht + 500 baht voor de auto). Ze hebben een alternatief hotel: 2500 baht per nacht. Omdat we erg lang moeten wachten op vervoer, gaan we zelf maar op zoek naar iets en belanden in het Mariya Boutique Residence. Voor 1500 baht hebben we een kamer met ontbijt en de hele tijd gratis, koffie, thee en internet.

De volgende morgen zijn we vroeg op en keurig op tijd op het vliegveld om iedereen op te pikken. Met zijn vijven rijden we naar Hua Hin. We brengen onze vrienden naar hun logeeradres en nemen zelf onze intrek in de stad zelf in het PP Villa Hotel.
Na een dagje strand, barbecue en stappen gaan we de 7e naar de Pala-u Waterval in het Kaeng Krachan Nationaal Park. We zien zowaar een wilde olifant, iets waar we in Khao Yai naar op zoek waren en niet hebben gevonden! 's Middag rijden we naar de Wat Mongkol waar een reusachtig beeld van deze monnik staat.

8 april rijden we met z'n allen naar Phimai. In Korat bezoeken we de Wat Sala Looi, waar de beenderen van Suranari worden bewaard. Ook dit is een soort pelgrimsplaats en geeft aan hoe belangrijk Suranari is geweest voor Korat. We bezoeken ook nog het keramiekdorp Dan Kwian: heel veel winkels met potten, kruiken, poppetjes, allemaal in keramiek. Leuk, maar wel veel. Ik koop er drie leuke monniken.

Hoofddoel van ons verblijf in Phimai is de viering van Songkran, het Thaise Nieuwjaar, dat vanaf 13 april een paar dagen duurt en waarvan ik alle onderdelen fotografeer. In dit waterfestijn lukt het me toch aardig om de camera droog te houden.

zonsopgang bij de MekongDe 14e vertrekken we oostwaarts naar Sam Pan Bok (3000 gaten), een natuurverschijnsel, dat zichtbaar is als de Mekong heel laag staat. Er komen dan mooie rotsformaties boven. De volgende dag rijden we naar Kuhn Han, waar de Wat Lan Kuat staat, een tempel die helemaal is opgebouwd met lege flessen. Ook het crematorium, de verblijven van de monniken, de toiletten, kortom alles is gebouwd met lege flessen. Een mooi staaltje van recycling.

17 april is een reisdag: van Phimai met de auto naar Bangkok en vandaar per vliegtuig naar Patong op Phuket. Hier verblijven we nog een paar dagen met vrienden van Song. Het is niet mijn favoriet bestemming in Thailand, maar ach, eens in de paar jaar is nog wel te doen.

De 21e gaan we terug naar Bangkok, want er komt langzamerhand een eind aan de vakantie. In Bangkok worden we geconfronteerd met de opstand van “de roden”. Dit speelde de hele vakantie al en volgde ik via kranten en internet. Nu zitten we er vlakbij; ze hebben het centrum van de stad afgesloten, dus we hebben weinig bewegingsruimte.
Leuk bezoek: het Siam Museum. Entree: 100 baht voor Thai; 300 baht voor farang!! Let op: voor 60plussers is het gratis!! En daar is geen verschil tussen Thai en farang en ik mag dus gratis naar binnen! Het museum biedt een leuke tentoonstelling over de geschiedenis van Thailand en heeft wisselende tentoonstellingen over de Thaise cultuur.

De rest van de tijd in Bangkok merk je de invloed van de protesten: de skytrain rijdt niet, winkelcentra zijn gesloten, enz. Tijdens het avondeten horen we schieten, dus goed dat we terug naar Nederland gaan. Dat is op de 23e. En dan blijkt dat we ontzettend veel geluk hebben. Al een week waren alle vluchten van China Airlines gecanceld vanwege een aswolk boven Europa. Dat was ons totaal ontgaan. Wij hebben nu de eerste vlucht die weer gaat. Op het vliegveld staan honderden mensen, die al eerder gestrand waren en nu mee willen. Alle lege plekken worden bezet en er is een extra vlucht. Voor ons maakt het niets uit, want wij hebben tickets voor de vlucht. We worden zelfs in de businessclass geplaatst! We verlaten opstandig Bangkok; terug naar het rustige Nederland!