MENU

ga 1 pagina terug

Thailand: 30 oktober - 29 november 2007
deel 1: Phimai - Lopburi

De jaarlijkse vakantie naar Thailand had dit jaar als hoofdthema: Phimai festival. Dit festival werd van 7 t/m 11 november gehouden en een uitgebreid verslag van dit festival staat elders op deze website.

Omdat het vliegtuig bij vertrek ruim 5 uur vertraging had, komen we pas in de middag in Bangkok aan en is er die dag niet veel meer mogelijk. Wel maak ik nog een wandeling door China Town en barbecuen we bij Rim Naam aan de oever van de Chao Praya.
Dag twee is een reisdag, want dan gaan we met de bus naar Phimai. De Moon-rivier geeft in een aantal delen van de stad overlast, maar het ergste schijnt al voorbij te zijn. Uiteraard nemen we onze intrek weer in Phimai Inn. Tenslotte blijven we een paar weken in de stad en is het lekker om uitgebreide voorzieningen bij de hand te hebben.

Op maandag 5 november reizen we af naar Lopburi en bezoeken onderweg de Prasat Phanom Wan, een ruïne uit dezelfde tijd als de Prasat Hin Phimai, maar een stuk kleiner en lang niet zo volledig. Het is één van de vele overblijfselen in Thailand die herinneren aan de Khmertijd.
Als we verder rijden, maken we een tweede tussenstop bij de Wihan Luang Pu Tho, een grote tempel in aanbouw, waar we de afgelopen jaren steeds op bezoek zijn geweest en waar onze handtekeningen nog op een balk zijn gezet natuurlijk vergezeld van een financiële bijdrage aan deze tempel! De laatste keer dat we hier waren was drie jaar geleden en zo te zien zijn ze nog niet erg opgeschoten. Het gebouw is wel klaar, maar moet nog helemaal afgewerkt worden. Ik zie ook niet veel mensen, die daar mee bezig zijn, dus het zal nog wel enige jaren duren voordat het werk helemaal voltooid zal zijn.
Wel zijn overal mogelijkheden om te offeren: lotusbloemen, goud, wierook, muntjes, enz. enz. De gebruikelijke mogelijkheden en veel Thai maken er dankbaar gebruik van. Het eten bij de tempel is gratis, al wordt wel een vrijwillige bidrage gevraagd.
Aan het eind van de middag nemen we onze intrek in het Thepthani Hotel, dat op 15 minuten lopen van het centrum van Lopburi ligt.

De volgende morgen bezoek ik de stad en zie werkelijk honderden apen, die in grote groepen bij elkaar zitten. In de tempel die aan deze dieren is gewijd wordt op drums geslagen en kan men dansen laten uitvoeren.

Hierna vertrekken we naar de Wat Prabaht Namphu. Ook dit jaar hebben we weer geld ingezameld en brengen dat nu daar naar toe. We lopen over het terrein en brengen daarna een bezoek aan het 80 km noordelijker gelegen Project 2. (volg de link voor een uitgebreider verslag).

De rest van de week brengen we in Phimai door en bezoeken verschillende onderdelen van het festival, dat van woensdag tot en met zondag wordt gehouden: dans- en zangwedstrijden voor kinderen, voetbaltoernooi, lukthung wedstrijd voor middelbare scholen, de licht- en geluidshow in de prasat, kookwedstrijden en uiteraard de bootraces op zaterdag en zondag.

Leuke bijkomstigheid is, dat ook Roel en Jeannette uit Amsterdam hier zijn. Zij reizen drie maanden op de fiets door Thailand en hebben dit festival gekozen, omdat ze op mijn website erover hadden gelezen.

Op woensdag 14 november brengen we een bezoek aan Ban Prasat. Hier zijn opgravingen uit de jaren ’80 met graven van zo’n 3000 jaar oud en op drie plaatsen zijn deze nu te bezoeken. Ook is er een klein museum en het ziet er allemaal zeer verzorgd uit. Merkwaardig om restanten van zo’n ouderdom voor je neus te zien liggen. Alles is vrij toegankelijk, maar er wordt wel een vrijwillige bijdrage verwacht alsmede een opmerking in het dikke gastenboek. Daar blijkt, dat er redelijk wat mensen deze plek bezoeken, hoewel er op het moment dat wij er zijn verder niemand is. Ook het dorp is in een diepe middagrust. Aangezien er in dit dorp verder helemaal niets te beleven is, zijn we vrij snel uitgekeken.
Opvallend verschijnsel in het dorp is, dat bij vrijwel ieder huis een bord met “Homestay” staat. Je kunt daar als toerist dus in een gewoon huis overnachten. Je moet wel erg van het dorpsleven houden en van deze immense rust om daarvan gebruik te maken. In ieder geval is er plaats genoeg.